سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمان الرحیم

موضوع: پدافند غیر عامل                        تنوین:محمد ارزه گر

 

1ـ موضوعیت پدافند غیر عامل

بخشی از خسارات و صدمات وارده از حملات هوایی ـ موشکی،مربوط به اصابت بمب یا هر نوع  پرتابه ی دیگری وایجاد انفجار توسط آنها می باشد. که در لحظه وقوع حادث می گردد و اغلب موارد،خسارات وصدمات مربوط به پیامد های این حملات از خسارات ناشی از انفجار اولیه به مراتب بیشتر می باشدو با رعایت اصول پدافند غیر عاملو اجرای طرح های مربوطه می توان ضمن کاهش خسارات اولیه از بروز خسارات وصدمات بعدی جلوگیره نموده ویا تاثیر آنها را تا حد بسیار زیادی      کاهش داد.

اصول اولیه پدافند غیر عامل ،ساده و تقریباَ ثابت بوده ولی کاربرداین اصول در موارد مختلف تفاوت داشته و در مواردی پیچیده و مشکل می شود.

2ـ اصول،روشهاو موضوعات اساسی در مبحث پدافند غیر عامل

 

2ـ1اختفا 1

اختفا یا پنهان کاری به کلیه اقداماتی گفته می شود که مانع قرارگرفتن تا سیسات و تجهیزات در دید مستقیم دشمن گردیده و یا تشخیص تا سیسات وتجهیزات و همچنین آگاهی از انجام فعالیت را برای او غیر و ممکن و یا مشکل می سازد.

 

روش های اختفاعبارتند از

الف)استفا مناسب از عورض زمین و احداث تاسیسات در محلی که توسط دشمن به به سهولت قابل تشخیص و قابل رویت نباشد.

1

ب)عادی و غیر مهم جلوه دادن تاسیسات با جدول بندی ،درختکاری و...

ج)جداسازی منطقه های تاسیسات صنعتی که به علت نوع فعالیت نمی توان آنها را به طور کلی دگرگون نمود. به نحوی که تاثیرزیاد بر نوع فعالیت ها نگذارد.

د) حذف نقاط حیاتی و حساس از روی نقشه هایی که به دلیل خواص باید در رسانه های گروهی منعکس گردد.     

ه)نشان ندادن نمای خارجی تا سیسات حیاتی و حساس در تلویزیون به خصوص در ارتباط با محیط و جاده ها

و) عدم درج آگهی در جرایدبه گونه ای که هنگام وقوع فعالیتی مهم در محدوده زمانی در موقیت جغرافی مورد استفاده قرار گیرد.

ز)ایجاد تاسیسات در اعماق زمین یا در دل کوه ها که به این ترتیب علامه بر پنهان کردن آنها استحکام کافی در مقابله با راکت،موشک و بمب را می توان مطرح کرد.

 

2ـ2 استتار

مفهوم کلی استتار ههم رنگ و هم شکل کردن تاسیسات و تجهیزات با محیط اطرافمی باشد . استتار از موثر ترین و متداول ترین در روشهای دفاعی غیر عامل در ارتش کلاسیک دنیا است.

نکطه: درمبحث استتاردو نوع دید از دشمن مد نظر است: 1ـ دید هوایی 2ـ دید زمینی

عوامل مربوط به اجرای استتار عبارتند از :رنگ،سایه،بافت، زمین ،مصالح و حرارت و...

انواع استتار

 استتار نوری،استتار حرارتی،استتار راداری{ مثل ایجاد پارازیت یا ارسال فرامین کاذب}استتار بصری،استتار صوتی ،استتار الکترونیکی

 

3ـ2 استحکامات

2

در بحث پدافند غیر عامل استحکامات به سازه های موقتی اطلاق می شود که با توجه به شرایط و امکانات و میزان اهمیت و آسیب پذیری نقاط حیاتی و حساس در محل های مناسب و اطراف تاسیساتایجاد می گردند تا مانع اصابت مستقیم موشک و بمب یا ترکش این مهمات به تاسیسات و یا تجهیزات گردیده واثرات ترکش و انفجار را به طورنسبی خنثی نماید. استحکامات به شکل های زیر طبقه بندی می شوند

 

                                                                                                                                              

1ـخاکریز

چنانچه تجهیزات در فضای باز چیده شده و یا درون ساختمانی و با مقاومت مصالح معمولی قرارگرفته باشند با ایجاد خاکریز با ارتفاع و قطر مناسب می توان در مواردی مانع اصابت مستقیم بمب و موشک به تا سیسات و تجهیزات گردیده و در اکثر موارد مسیر ترکش و موج انفجاربه طرف تاسیسات را سد  می کند

2ـ کیسه ی شن

در صورتی که فضای لازم برای ایجاد خاکریز با شیب مناسب وجود نداشته باشد ،با چیدن گونی های پر از شن و ماسهدر چندین ردیف روی هم می توان به نتایج مورد نظر برای حفظ تاسیسات دست یافت .

 

3ـ دال بتنی،شبکه ی شن و یا استوانه ی بتنی

 

از این وسائل زمانی تو صیه می شوند که تداوم دشمن تهدید محتمل باشد.

 

4ـ دیوار کشی

 

ایجاد دیواراحتیاج به برسی کارشناسی داشته و قطر و ارتفاع آن با توجه به مقاوت مصالح به کار رفته باید محاسبه شود . دیوار کشی شامل آجر چینی ،سنگ چینی ،ایجاد بلوک هایی با سیمان مسلح و یا با استفاده از بلوک های از پیش ساخته شده می باشد . دیوار کشی بهتر است در قطعات مجزا و کنار هم صو رت گیرد.

 

3

4ـ2 پوشش

ایجاد پوشش یک اقدام موقتی است که با بالا رفتن شدت تهدید واحتمال حمله هوایی موشکی انجام شده و تا زمانی که احتمال حمله وجود دارد ادامه می یابد.با این عمل تاسیسات و تجهیزات یا مرکز مرکز فعالیت از دید خلبانان یا حسگر نصب شده در سر بمب و موشک پپنهان گردیده و هدف گیری و هدایت موشک و بمب های هدایت شونده از جمله بمب های لیزری مسیر نشده ویا دقت آنها کا هش می یابد .

پوشش می توان نوسط دود و بخار آب (غلیظ) و یا با هوا کردن بادکنک و با لن ایجاد می شود

 

انواع پوشش:

 

پوشش امنیتی: اقداماتی است عمدتاَ در مورد های تاسیسات وتجهیزات ثابت به کار می رود و فعالیت های مجازی ویا غیر واقعی را برای دشمن تداعی می کند

 

پوشش فیزیکی:اصطلاحاَ اقداما تی است که موقتاَ به صورت فیزکی مانع از تشخیص هدف می شود . که از جمله این اقدامات می توان به ایجاد پرده بخار و یا دود غلیظ اشاره می کند.

 

تدوین:محمد ارزه گر

منابع: اینترنت ، کتاب پدافند غیر عامل

4

 

 

پدافند غیر عامل




تاریخ : یکشنبه 97/11/7 | 9:28 عصر | نویسنده : محمد ارزه گر | نظر