سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 0
فرز
فرز در حالت کلی ابزاری نیست که مثل آچار یا پیچ گوشتی برای همه افراد استفاده روزمره داشته باشد و همه روزه با آن سرو کار داشته باشیم .اما برای افرادی که با این دستگاه به صورت روزمره در کار خود استفاده می کنند آشنایی کامل با این دستگاه و از همه مهمتر شناخت و رعایت نکات ایمنی مربوط به کار با سنگ فرز دارای اهمیت زیادی است .

ویژگی های فرز

به صورت کلی فرزها دستگاه های بزرگ و غیر قابل حملی نیستند .  فرزها نسبتا سبک هستند و با دست قابل نقل و انتقال می باشند . قدرت موتور فرزها بین 4 تا 15 آمپر متغیر می باشد که هر چه این عدد بیشتر باشد نشان قدرت موتور بیشتر فرز است . چرخ سنگ‌فرز هم به صورت حدودی با توجه به نوع فرز و شرکت تولید کننده آن و همینطور نوع کاربرد آن بین 400 تا 1100 دور در دقیقه می تواند فرز کاری کند .

سرعت فرزها هم بسته به نوع کارکرد و همین طور برند تولید کننده فرزها متنوع می باشد . اصولا برای کارهای صیقل دادن فرزهای با سرعت پایین کاربرد دارند و برای برش معمولا فرزهای با سرعت بالا به کار برده میشود .

کاربرد فرز

از جمله کاربردهای فرزها می توان به این موارد اشاره کرد :

برش

شیار در آوردن

تراش صفحه

تراش کناره ها

تراش چرخ دنده

فرم تراشی

استفاده از این محصولات را به شما پیشنهاد می کنیم:

اگر شما جزو افرادی هستید که به خاطر نوع کارتان روزمره با سنگ‌فرز سرو کار دارید و از دستگاه فرز زیاد استفاده میکنید احتمالا بارها در خصوص حوادث بسیار بدی که در هنگام کار با فرزبرای بعضی افراد پیش آمده اطلاع دارید .فرز دستگاه بسیار خطرناکی است که در صورتی که نکات ایمنی مربوط به نحوه کار کردن با آن را رعایت نکنید ممکن است برای شما بسیار خطر ناک باشد .

فرز انگشتیفرز انگشتی

 

با آموزش کار با فرز و دستوالعمل رعایت نکات ایمنی هنگام کار با فرز در به تام همراه ما باشید .

 

چه نکاتی را هنگام کار با فرز باید رعایت کنیم ؟

  • اولین و مهمترین نکته که در هنگام کار با انواع‌فرز باید رعایت شود ، استفاده از وسایل و تجهیزات فردی برای حفاظت از شماست . از جمله این وسایل می توان به کلاه ایمنی ، کفش ایمنی ، دستکش و حفاظ صورت اشاره کرد . پس قبل از شروع کار با فرزباید این تجهیزات ایمنی فردی را آماده کنید و از آنها استفاده کنید و بعد دستگاه را به برق بزنید و روشن کنید .
  • حتما وقتی با سنگ فرز شروع به کار کنید که محافظ داشته باشد .
  • هر زمان که تصمیم به تعویض سنگ گرفتید حتما قبل از اقدام به تعویض سیم برق دستگاه را از پریز جدا کنید و تنها به خاموش کردن با دکمه دستگاه بسنده نکنید . گاهی با زدن یک ضربه ناگهانی و غیر منتظره دستگاه شروع به کار میکند و این مساله برای شما بسیار ممکن است خطر آفرین باشد . پس ابتدا برق را کامل قطع کنید و بعد اقدام به جابه جایی سنگ دستگاه بکنید .
  • بهتر است هنگامی که در حال کار با دستگاه هستید کاملا روی کار تمرکز کنید و با اطرافیان صحبت نکنید . همین طور در هنگام کار تا جایی که ممکن است دستگاه را از اجزای بدن خودتان و همین طور اطرافیان تان دور نگه دارید .
  • به این نکته توجه داشته باشید که سنگ های برای برش هر جزئی با یکدیگر متفاوت ستند و هرسنگی مخصوص برش یک جنس خاصی از سطوح ساخته و به بازار عرضه شده است . مثلا سنگ‌ برش چوب قطعا با سنگ‌ فلز متفاوت است . پس هنگام خرید سنگ‌فرز به این مساله حتما دقت کنید که برای برش هر سطحی سنگ مخصوص به آن را بخرید .
  • حتما سنگ‌فرزی را بخرید که نشان استاندارد و ایمنی داشته باشد و روی سنگ‌فرز سرعت مجاز حتما قید شده باشد .

برای دیدن انواع فرز ، مینی فرز و سوپر فرز می توانید به این صفحه مراجعه کنید

استفاده از این محصولات را به شما پیشنهاد می کنیم:

  • به این مساله دقت کافی بکنید که سرعت یا دور‌فرز حک شده روی بدنه دستگاه با سرعت نوشته شده روی سنگ‌فرز یکی باشد  .
  • قبل از اینکه کار با فرز را شروع کنید حتما سنگ‌فرز را در دستتان بگیرید و سطح آن را کاملا بررسی کنید که هیچ گونه ترک یا شکستگی نداشته باشد .
  • برای کار با‌فرز هرگز از سنگ های متغیر یا سیار به جای نوع ثابت استفاده نکنید . چون ممکن است زمانی که از سنگ‌فرز سیار استفاده می کنید در هنگام کار دچار شکستگی شده یا گیر کند .
  • یک نکته مهم در استفاده از فرزها این است که اگر نوع سنگ بادی باشد باید حتما بست مخصوص پین pin را داشته باشد و اگر سنگ برقی باشد حتما باید ارت شده باشد
  • دستگاه‌فرز هم مانند سایر وسایل برقی و ابزار آلات صنعتی لازم است بعد از 20 ساعت کار پشت سرهم یا حداقل هفته ای یکبار کاملا توسط متخصص بازرسی شود تا اگر سیستم برق یا حفاظ ها مشکلی دارند رفع شوند و خطر ساطز نشوند .
  • سوراخ موجود در سنگ باید دقیقا به اندازه قطر محور اصلی ماشین باشد تا نه خیلی روی دستگاه سفت شود و نه لق بزند .
  • قبل از اینکه از دستگاه در محیط بسته بخواهید استفاده کنید بهتر است ابتدا به مدت چند دقیقه دستگاه را در محیط باز روشن نگه دارید بعد آن را به داخل محیط ببرید .
  • باید در هنگام کار با‌فرز مراقب باشید که سنگ فرز را در بین شکاف برش ایجاد شده گیر ندهید .
  • در هنگام کار با این دستگاه به این نکته توجه کنید که اطراف سنگ کاملا خالی باشد تا برش به راحتی انجام شود .و هیچ نوع وسیله اضافی مانند چوب در زیر قطعه ای که کار میکنید قرار ندهید .
  • در هنگام کار با این دستگاه حتما به این نکته توجه کنید که فرزها را به سطح کار مورد نظر برای برش نزدیک کنید نه قطعه کار را به فرز . چون در این صورت ممکن است سنگ دچار شکستگی شود .



تاریخ : شنبه 97/12/11 | 2:8 عصر | نویسنده : محمد ارزه گر | نظر